woensdag, april 04, 2007

Dag 2 -3 Hanoi - Halong

hallo,

ik ben nog eens op internet geraakt.
Eerst het weer: vrij fris (20 graden) en bewolkt en bijlange niet zo `doef` als toen we toekwamen. Gisterochtend bezochten we het mausoleum waar Ho Chi Minh opgebaard ligt. Dat was nogal een bizarre gebeurtenis. Eerst 300m file doen, door een metaaldetector gaan, op 1 rij stappen, streng bekeken worden, handen uit de zakken en zonnebril uit. Eens binnen moesten we zwijgen en mochten we uiteraard geen foto`s nemen. Niet dat ik het zou gedaan hebben want ik vond het hele gedoe zowiezo nogal luguber (gaan kijken naar een vent die al bijna 40 jaar dood is...). Enfin, hij lag daar dus tentoongesteld en zag er goed geconserveerd uit. Iemand zei dat hij goed geleek op Lenin.

Nadien reden we richting Halong (170km). Onderweg vertelde de gids (Hung) wat over het dagelijkse leven in Vietnam: communisme en corruptie. Onderweg kwamen we hier en daar een koe tegen op straat en uiteraard duizenden `mobilettekes` met grappige taferelen (met 3 erop, met een grote frigobox vanachter, met grote spiegels achterop en het grappigste van al: met een 6-tal levende varkens in kooien achterop --> Gaia moest het eens weten!). Die mobilettekes rijden in het midden van de straat dus als je wil voorbijsteken moet je claxoneren. De weg was nogal hobbelig (slecht voor de rug...). Eens aangekomen in Halong, gingen we aan boord van een `junk` een boot dus) om ons tweedaagse tocht te starten. De baai van Halong is door UNESCO erkend als werelderfgoed, met reden! Het weer was jammergenoeg nogal mistig, maar toch hebben we prachtige uitzichten gezien! We hebben ook een grot bezocht die indrukwekkend groot was en waar de Vietnamezen met veel fantasie allerlei figuren in herkennen. En dan het eten op de boot: allemaal zeevruchten natuurlijk. Fre content, ikke niet want wat ik in de plaats kreeg was niet echt super in tegenstelling tot eergisteren. Maar bon, het fruit is hier wel lekker natuurlijk. We hebben dus overnacht op de boot op iets dat eruit zag als een matras maar aanvoelde als een plank :) Voor de rest was er alle comfort. Deze ochtend zijn we nog een klein toertje gaan doen met een kleiner bootje en dan zijn we teruggevaren (met ondertussen weer een middagmaal met zeevruchten). Op de terugweg naar Hanoi zijn we langs dorpjes gereden onm naar de mooiste pagode van Noord Vietnam te gaan: die van But Thap (18de eeuw). Was inderdaad heel mooi en een beetje speciaal. Nadien keerden we terug naar Hanoi waar we nog wat door de kleine hectische straatjes wandelden. Na het eten zijn we dan naar een marionettentheater op water gaan kijken. Was wel ok. Nu zijn we dus terug in ons hotel en het is 22u. Morgenavond nemen we een vlucht naar Hue.

Hopelijk kunnen we de volgende dagen weer wat vertellen!