vrijdag, april 06, 2007

Dag 4-5: Omgeving Hanoi-Hue

Hallo,

eindelijk weer wat tijd en schijnbaar deftig internet om nog eens op de blog te schrijven.
Gisteren zijn we naar de zogenaamde droge baai van Halong gereden, 100km ten ZO van Hanoi. Het verschil met de andere baai is dat er minder water in loopt, dat er rijst zordt gekweekt en dat er meer rotsen zijn. Persoonlijk vond ik dit mooier dan de andere baai. We deden een boottocht van 2 uur en `t waren natuurlijk weer vrouwen die het bootje roeiden. De ene vrouw sprak vrij goed Frans en we babbelde wat gezellig, maar na een tijdje haalde ze haar koopwaren boven en begon ze nogal opdringerig haar spullen te verkopen. Was niet zo leuk, maar bon. Onderweg naar daar en terug konden we weer volop kijken naar het landschap en de plaatselijke bevolking. De gids vertelde o.a. over de begrafenisrituelen in Vietnam. Nu zijn er kerkhoven zoals bij ons, maar voor de jaren 70 was het gebruikelijk dat mensen in de achtertuin of in het rijstveld begraven werden. Dus hier en daar zie je zo een verloren graf. Mensen worden 2 maal begraven: 1x direct na het overlijden en dan nog eens 3 jaar later (wordt dan opgegraven) maar dan krijgt het graf een andere kleur. Gisteren bezochten we ook de Pagode van Bich Dong waarbij vooral de omgeving heel mooi was. Alles is hier uiteraard erg groen.
`s Avonds namen we de vlucht naar Hue dat centraler gelegen is.
Het weer vandaag was iets warmer dan de voorbije dagen (25 graden) maar wel nat. We hebben wel geluk want vorige week was het 35-40 graden hier. We bezochten de Keizerlijke stad en 3 indrukwekkende keizersgraven. Zonet zijn we even langs een markt gegaan (ook een belevenis) en over een half uurtje gaan we eten.
Aantal muggenbeten: 1.
Het eten is wel lekker maar de darmen hebben het wel al lastig....:s