vrijdag, april 13, 2007

Dag 11-12 : Ankor en Pnom Penh

Gelukkig Nieuwjaar!

Dat krijgen we hier vandaag en de volgende dagen nog te horen want hier wordt boedhistisch nieuwjaar gevierd de komende dagen.

Gisteren hebben we in hete temperaturen nog een aantal tempels bezocht in Ankor (o.a. Ankor Thom en Ta Prohm, dat overwoekerd wordt door de bomen). Opnieuw magnifiek natuurlijk! Maar we begrepen al beter waarom er onder de middag geen bezoeken gedaan worden: wanneer de zon al van in de ochtend schijnt is het op de middag niet te doen van de hitte!

Nadat we alweer een vlucht namen (denk dat we aan 8 zitten ondertussen) kwamen we toe in de hoofdstad Pnom Penh. Gisteravond zijn Fre en ik nog wat gaan wandelen langs de Mekong (den dijk van Pnom Penh dus). De mensen leven daar echt op de straat: er worden restaurantjes geïmproviseerd op tapijten op het trottoir. Er zijn ook heel wat bedelaars en misvormde mensen (nog een gevolg van het Pol Pot regime). We zagen ook wat de mensen eten: gegrilde krekels, kakkerlakken en meer van dat lekkers :s.

Om de 5 voeten werden we aangeklampt voor geld of voor een rit op de toektoek. 't Is hard om te weigeren, maar we kunnen op ons eentje niet al de armoede wegnemen naturlijk...

Deze voormiddag bezochten we het koninklijk paleis (allez, de buitenkant toch want er was iets te doen binnen). Voor de buitenkant moesten we dan nog eens deftig gekleed zijn (mouwen, lange broek, geen petje).
Best wel een mooi paleis...is intussen al 3x herbouwd. In de tuin staan er een aantal stuppa's: kleine tempeltjes waar de urnen van de koningen in bewaard worden. Naast het paleis bezochten we de zilveren pagode waarin we niet met schoenen binnen mochten en geen foto's mochten trekken (uit schrik dat al dat zilver en goud ons zou verblinden ;)) De tegels zijn inderdaad in massief zilver en er staat nog een gouden bouddha van rond de 100kg, bezet met diamanten. De rest heeft de Rode Khmer gestolen en is verloren...

Als extraatje bezochten we het genocidemuseum (of eerder een gedenkplaats) Tuol Sleng. Een oorspronkelijke school werd door de Rode Khmer omgebouwd tot ondervragings- en folteroord. Daar alleen zijn 14000 mensen omgekomen (ter info: in totaal zouden er 3 miljoen mensen zijn omgekomen door moord, hongersnood en ziekte ten tijde van Pol Pot). De sadisten waren zo vriendelijk om veel foto's en documenten bij te houden over hun praktijken zodat iedereen nu kan zien welke afschuwelijke praktijken in het voormalig schooltje gebeurden. Nog erger dan Breendonk omdat de foto's en overblijfselen recenter zijn.

Na het middagmaal namen we het vliegtuig naar Laos (eerst nog eens 25 dollar betalen om het and uit te mogen en dan nog eens 35 dollar in Laos om er in te mogen). We zitten nu in een internetwinkeltje in Vientianne (in het hotel vragen ze veel te veel geld voor internet). Hoewel het hier de hoofdstad is, is het eigenlijk heel rustig. De mensen zijn ook heel vriendelijk.

Morgencohtend nemen we alweer een vlucht (beetje slecht georganiseerd) en spenderen we 3 dagen in en rond Luang Prabang, om dan terug te keren naar Vientianne.

Hopelijk kunnen we de komende dagen nog eens nieuws geven (het internet werkt hier alleszins wonderwel!)